tirsdag den 6. november 2007

Musik der får hjernen til at spinde

Når man sidder og arbejder i en lille fransk lejlighed, eller på et kontor med tre franskmænd (hvoraf én lugter af hjemmerullede cigaretter), er musik dét, der kan hjælpe med at fokusere. Her er nettet heldigvis en ven. Både jeg og Lena får hørt meget Last.fm - en smart internet-radio. Her kan man bare sige at man gerne vil høre musik ala Jeff Buckley, f.eks., og så spiller den lystigt løs så længe man gider.

Myspace har længe været stedét, hvor musikere lægger et par numre op for at skabe opmærksomhed. Jeg noterer mig at selv J. S. Bach er med på noderne (pun intended).

Youtube er også en guldgrube, hvis man, som jeg, er vild med energiske eller mærkelige live-versioner, covers og pudsige gæsteoptrædender. (Specielt, hvis man kan acceptere at lyden til tider er ude af sync med billedet...) Her er et lille udpluk af min eftermiddags høst.

En lillepige-sang - udsat for smuk skotsk accent. Travis med "Hit Me Baby One More Time." Damn, det er faktisk en god sang:



Og en lille vred pige - Lacey Mosley (og Sameer Bhattacharya) fra Flyleaf:



(Men hun skriger jo(!), siger du? ... Så skulle du høre versionen med strøm.)

Og nu til en oldie-but-goodie: Stevie Wonder! Multitalentet med smørstemmen, der spiller alle instrumenter - her i en optagelse fra det hedengange Sesame Street:



Hvis du lytter efter kan du høre, at han synger "Sesame Street... That's where I will be." i slutningen af nummeret. Og læg også mærke til knægten (eller er det en pige?), der headbanger hele nummeret igennem!

Åh jo, jeg var nær ved at glemme... Lad mig afslutte med en kontrast. Hvordan kunne dette nummer blive nummer to i nogensomhelst konkurrence, som involverer musik og mere end to deltagere... Byd velkommen til Verka Serduchka...:



P.s. Hvis der er nogen, der har læst så langt ... jep? ... - og kan finde en version (med lyd og/eller billede) af den version af I Am the Walrus som Peter Stormare spiller i filmen A Million Dollar Hotel, så skriv!

Ingen kommentarer: